10
aug
2017

Vijf fouten die de klant maakt bij het kopen van een wijn

Voor veel mensen kan het een hele opgave zijn om richting een goede slijter te vertrekken, om daar vervolgens een mooie wijn uit te kiezen waar zij van willen genieten. Hierbij maken zij soms wat fouten die ervoor zorgen dat de klant zichzelf te kort doet. Welke fouten zijn dit en hoe kunt u als slijter voorkomen dat uw klant deze fouten maakt?

Klanten vragen u niet om advies 

Dit is een fout die veel mensen maken, en dat is zonde. De adviseur in een slijterij is juist enthousiast over zijn of haar vak en wil de klant maar al te graag van advies voorzien. Hoe zorgt u er nu voor dat de klant op u afstapt? Dit kan bijvoorbeeld door de twijfelende klant aan te spreken en een advies aan te bieden. Stel de klant op zijn of haar gemak en voorkom dat u opdringerig overkomt.

Klanten stappen niet uit hun comfortzone

Wanneer een wijn naar wens is, vinden veel mensen het moeilijk om een andere wijn te kopen. Ze zijn bang dat de vreemde wijn minder goed smaakt en dat zij spijt krijgen van hun aankoop. Hoe u dit kunt voorkomen? Bijvoorbeeld door hen de mogelijkheid te bieden om verschillende wijnen te proeven in uw winkel. Zo vergroot u de kans dat de klant in staat is om een andere wijn te proberen en uw advies ter harte te nemen. Op deze manier stelt u de klant op zijn of haar gemak en bent u écht een grote hulp, want wie vindt het nu niet fantastisch om meerdere wijnen als favoriet te markeren?

Klanten zijn bang voor het prijskaartje

Veel mensen willen voor een klein prijsje de beste wijn drinken. De echte wijnkenner weet dat een goede wijn waar veel tijd, liefde en aandacht in is gestoken, meer geld kost dan een wijn van minder goede kwaliteit. Voor de andere doelgroepen is het belangrijk dat u de klant altijd kunt voorzien van de juiste argumenten die bijdragen aan de prijs van de wijn. Zorg daarom dat u het verhaal achter uw wijnen kent.

Klanten maken geen gebruik van een aanbieding

Wanneer u wijnen in de aanbieding heeft, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een grotere oplage voor een mooie korting zorgt. Veel mensen kopen liever één à twee flessen, terwijl het juist ontzettend voordelig is om meerdere wijnen mee te nemen. Laat de klant weten welk voordeel hij of zij heeft wanneer de keuze valt op het kopen van een grotere hoeveelheid. Ook wanneer u één specifieke wijn in de aanbieding heeft, kan het gebeuren dat de klant deze niet opmerkt. Zorg daarom dat u via uw marketing duidelijk maakt welk product in de aanbieding is en welk voordeel hieraan is verbonden.

Klanten zijn bang om een fles wijn terug te brengen

Het overkomt iedere consument wel een keer dat de gekochte fles wijn niet smaakt zoals gehoopt. Veel mensen kiezen er dan voor om de wijn door de gootsteen te spoelen, maar eigenlijk zouden zij terug moeten gaan naar het verkooppunt. Mensen denken dat het stom overkomt bij de verkoper, maar het is juist fijn als de klant oprecht geeft om de wijn en samen met u wil zoeken naar een alternatief. Geef de klant bij het verkopen van een wijn aan dat hij of zij altijd met de fles terug mag komen indien de wijn niet naar wens is. Hiermee vergroot u de kans dat, indien dit het geval is, de klant niet bang is om terug te komen. Door de klant vervolgens een alternatief te bieden, vergroot u bovendien de kans dat de klant opnieuw een aankoop bij u wil doen in de toekomst.

Hopelijk bent u voorzien van een aantal praktische tips waarmee u uit de voeten kunt. Als onderdeel van de Uw Slijter-formule krijgt u altijd ondersteuning bij de marketingactiviteiten. Meer weten over de Uw Slijter-formule? Neem gerust contact met ons op, we staan u graag te woord.

 


Bron: Vinepair