15
okt
2018

Tips & tricks om uw winkel aantrekkelijker in te richten

Een kassa van een Uw Slijter vestiging

Het Retail Design Lab geeft retailers richtlijnen voor het ontwerp van hun winkel. Vooralsnog gaat het om sensorische aspecten. Dat die zich nu beperken tot zintuigelijke ervaringen, is geen toeval. Er is op dat gebied veel wetenschappelijke literatuur voorhanden, bovendien is het een kleine en begrijpbare stap.

In dit blog hebben wij de belangrijkste tips & tricks voor uw slijterij beschreven die voortkomen uit een analyse van wetenschappelijke onderzoeken van over de hele wereld.

Speel met gevoelstemperatuur

Door de ruimte voldoende aan te kleden en vullen met meubels stijgt de gevoelstemperatuur van die ruimte. De juiste kleuren en texturen spelen in op de visuele ervaring van warmte. In een ruimte met overwegend blauwe kleuren wordt de temperatuur lager ervaren dan een ruimte met hoofdzakelijk rode kleuren.

Denk eens aan het aanbieden van een warme drank

De klant zal andere personen warmer, vrijgeviger en zorgzamer inschatten door het aanbieden van een warme drank. Bij het opnemen van de warmte van de drank via de handen ontstaat een emotionele warmte.

Beïnvloedingsprincipes

De beïnvloedingstheorieën van de Amerikaanse professor Robert Cialdini kunnen goed toegepast worden bij de promotie van producten. In winkels met een warme gevoelstemperatuur werkt sociale bewijskracht beter. Met termen als door miljoenen verkozen, een bestseller, mee met de trend, bijzonder populair of door de meerderheid gebruikt moet het product wel goed zijn. In winkels met een koelere gevoelstemperatuur werkt schaarste beter voor producten die beschreven worden met uniek, zeldzaam, schaars, op maat gemaakt, één uit de duizend of enig in zijn soort.

De kracht van aanraking

Wanneer een klant aangetrokken is door hoe het product aanvoelt, is de kans kleiner dat hij afgeleid wordt door een ander product of merk. Gebruik de fysieke eigenschappen van een product om de aandacht te trekken. Wanneer het product geen bevredigend gevoel oproept, zal de klant zijn zoektocht voortzetten.
Dit werkt ook bij klanten. De kans op de gunst van de klant of een betere evaluatie van de service wordt groter wanneer een verkoper de klant subtiel en licht aanraakt. Hierbij is wel een mate van voorzichtigheid geboden. Vrouwen blijken een grotere voorkeur te hebben voor contact dan mannen, terwijl voelbaar contact overtuigender werkt voor een 65-plusser dan voor jongere klanten.

Spiegelen!

Klanten vinden producten minder aantrekkelijk als ze denken dat anderen ze al vaak hebben aangeraakt en zijn minder snel geneigd die producten te kopen. Plaats om die reden producten netjes uitgestald in de schappen.

Verleid met geur

Verras de klant met een toepasselijke geur in uw winkel. Daarbij is het belangrijk dat de geur overeenkomt met de aangeboden producten, aangezien dit het beslissingsproces beïnvloedt. Met het gebruik van een bijbehorende geur kan een positieve reactie teweeg worden gebracht zonder de aandacht van de andere prikkels, zoals visuele aspecten, te verdringen.

De invloed van muziek

Bij vrouwen is de neiging een aankoop te doen en meer geld uit te geven groter door achtergrondmuziek te spelen dan bij muziek die meer op de voorgrond treedt. Daarnaast heeft achtergrondmuziek op vrouwen een positieve invloed op de perceptie van vriendelijkheid, elegantie en verfijning. Het omgekeerde past u toe om in te spelen op de koopintentie bij mannen.

Verlichting en belichting

Wanneer warm licht wordt gecombineerd met accentverlichting die gericht is op de productgroep worden klanten het best tot een specifiek product aangetrokken. Daarmee stijgt de ervaren gezelligheid, wekt een positief gevoel op en laat de spanning dalen.
Klanten spenderen meer tijd bij een product in een display als er licht aan toegevoegd is en raken ze het product eerder aan. Als hier helder licht voor wordt gebruikt, leidt dat tot een gevoel van enthousiasme en plezier waardoor het toenaderingsgedrag ook stijgt.

Wist u dat u begeleiding krijgt bij de inrichting van uw slijterij als u zich aansluit bij de Uw Slijter-formule? Lees er meer over op onze website.