30
apr
2018

Bewust drinken als lifestyle

Consumenten gaan bewuster om met alcohol. Dat heeft alles te maken met de gezondheidsbeweging. Dé dranktrend dit jaar is daarom No-Low (NOLO) Alcohol. Verder zien we inspiratie vanuit Afrika en zijn klassieke dranken zoals advocaat en vermouth weer in opkomst. De voorspellingen op de internationale drankenmarkt zijn gedaan door HBMEO. Hieronder enkele highlights van hun bevindingen.

De schadelijke effecten van alcohol op de gezondheid en de maatschappij blijven discussiepunten. Het blijkt dat mensen steeds vaker het drinken van alcohol zien als ‘het nieuwe roken’. Daarom zien de trendvoorspellers van HBMEO NOLO (No-Low Alcohol) als dé dranktrend van 2018. Denk bijvoorbeeld aan gin-tonics zonder alcohol, die ambachtelijk gemaakte zijn met botanische extracten en natuurlijke zoetstoffen.

Bewuste keuze

Door de bewuste manier waarop de consument met het drinken van alcohol omgaat, zie je dat drinken een lifestyle wordt. Er ontstaat zo concurrentie tussen alcoholvrije en gezonde dranken en alcoholhoudende dranken. Je ziet een duidelijke groei in alcoholvrije cocktails en alcoholvrije spirits. Een consument die alcohol bestelt, kiest bewust voor een luxe met zorg bereid drankje. Cocktails en longdrinks passen daarom goed bij de trend van bewust drinken.

In cocktails en mixdrankjes wordt het sap van fruit vervangen door dat van groenten. Groenten zijn ook zeer geschikt als decoratie, omdat het veel verrassender is dan limoen- of sinaasappelschijfjes. Dit is een gevolg van de gezondheidsbeweging die gaande is: als er alcohol wordt gedronken, dan wordt het gecompenseerd met een gezond element.

Inspiratie uit Afrika

De laatste jaren zagen we dat de eet- en drinkconcepten vooral Aziatische invloeden kenden. Momenteel komt de inspiratie vanuit Afrika. Denk bijvoorbeeld aan bier van maïs, umqombothi, en honingwijn. Non-alcoholische dranken als tamarindesap en hibiscusthee. De consument ontdekt de verrassende smaken van het continent.

Klassiekers worden weer trendy

Klassieke dranken zijn weer helemaal hip. Wat dacht van je huisgemaakte advocaat als trendy nagerecht? Deze eierlikeur van eieren en brandewijn wordt gelepeld. In de huidige varianten zit vaak een beetje citroensap voor een frissere smaak. Je ziet ook een herontdekking van frisse sherry. Vermouth wordt nu gepresenteerd in volle glazen met een schijfje sinaasappel en ijsblokjes. Lekker in combinatie met tapas.

Lees alle drankentrends in het rapport van HBMEO

Bron: Misset Horeca, dranktrends 2018