28
jun
2018

De etalage: het visitekaartje van uw winkel

De etalage is hét fysieke visitekaartje van elke winkel. Een goede etalage grijpt de aandacht van het voorbijlopend publiek en nodigt ze uit naar binnen te komen. Maar hoe valt u op tussen de etalages van nabijgelegen winkels? En hoe zorgt u er dan vervolgens voor dat klanten niet alleen uw etalage opmerken, maar ook daadwerkelijk uw winkel binnenstappen voor een aankoop? We zetten graag een aantal aandachtspunten op een rij.

Waarom is de etalage zo belangrijk?

Zoals eerder al benoemd, is de etalage als het ware het visitekaartje van de winkel. Er wordt niet voor niets gezegd: ‘You never get a second chance to make a first impression’. Een goede etalage heeft een duidelijke boodschap en sluit qua uitstraling naadloos aan bij de huisstijl. In een wereld waar de nadruk veel ligt op de online promotie van de winkel wordt de etalage nog wel eens vergeten. En dat is zonde. Want uit onderzoek is gebleken dat van alle visuele middelen in en rondom de winkel, juist de etalageruit de meeste invloed heeft op (potentiële) klanten.

10 tot 15 seconden

Wist u dat consumenten gemiddeld slechts 10 tot 15 seconden naar een etalage kijken? En naar een onveranderde etalage wordt na 3 weken al vrijwel niet meer gekeken. Nu is het niet direct nodig de etalage elke 3 weken grondig aan te pakken en compleet te veranderen. Kleine aanpassingen, een andere belichting of verandering van kleur zorgen er al voor dat de aandacht van voorbijgangers opnieuw getrokken wordt. Kleine moeite, groots effect dus.

Een succesvolle etalage in 6 stappen:

  • Kies uw producten
    Kies een overkoepelend thema dat samenhangt met bijv. het seizoen, actualiteiten, of sportevenementen. Maar ook met de voorraad van het product, kunt u een toenemende vraag aan? En zit er een goede marge op het product dat u in de schijnwerpers zet?
  • Beperk het aantal verschillende producten
    Een overvolle etalage oogt snel rommelig en zal minder snel in het oog springen bij een voorbijganger. Kies liever een beperkt aantal producten die de aandacht krijgen dan een samenvatting van het hele assortiment in de etalage uit te stallen.
  • Let op de achtergrond
    Een achtergrondscherm of achtergrondpapier is zeer geschikt als achtergrond van de etalage. Kies een neutrale kleur die herbruikbaar is bij wisselende thema’s of een kleur die past bij de huisstijl. Een (half)open achtergrond is ook een mooie optie, als het een doorkijk geeft naar een mooi deel van de winkel.
  • De juiste aantallen
    Ook het aantal dat u van een product tentoonstelt in de etalage draagt bij aan de beeldvorming. Hoe minder u van een artikel presenteert, hoe exclusiever het oogt. Presenteer van exclusieve wijnen of likeuren dus bij voorkeur 1 of 2 flessen in de etalage.
  • Gebruik (de etalage als) communicatiemateriaal
    Een korte tekst in de etalage trekt aandacht, dwingt tot stoppen en haalt in het geval van een aanbieding, in potentie, zelfs over tot aankoop. Maar ook de etalage zelf kan dienen als communicatiemateriaal. Een mooie foto op de social media kanalen spoort aan tot een bezoek aan de winkel. Zo staan de producten zowel online als offline gelijktijdig in de schijnwerpers.
  • Meet resultaten
    Houd bij wat het uitlichten van een product in de etalage doet met de verkoop ervan. Welke producten gingen beter verkopen door aandacht in de etalage? Bij welke etalages waren de resultaten minder goed? Probeer hierbij oorzaken te achterhalen.

Advies nodig?

Neem contact met ons op als u graag advies wil over de inrichting van uw etalage. Het team van Uw Slijter staat voor u klaar!