14
feb
2018

Hoe maakt u uw slijterij aantrekkelijk? (1)

Het afgelopen jaar en ook begin dit jaar zijn er veel veranderingen en faillissementen in de retail te bespeuren. Daarom is het erg belangrijk om uw winkel aantrekkelijk te maken en houden om klanten naar uw winkel toe te trekken. Het is duidelijk dat retailondernemers, en dus ook slijterijen, er meer moeite voor moeten doen om consumenten het huis uit te lokken en hun winkel in te lokken. Graag willen wij als Uw Slijter-team u daarbij helpen. Hieronder treft u de eerste vijf activiteiten aan waarmee u meer klanten naar uw slijter kunt trekken. Komt u ook bij de Uw Slijter-familie? Dan kunnen we gezamenlijk die acties en tips oppakken. In ons volgende blog komen nog een vijftal activiteiten aan bod.

1. Laat uw etalage opvallen

Gelukkig lopen er nog steeds genoeg mensen door de winkelstraten. Dat zijn potentiële bezoekers en kopers van uw slijterij. Omdat ze maar een paar stappen van uw winkel zijn verwijderd, kost het weinig moeite om het winkelende publiek naar uw slijterij te lokken. Een van de meest aanlokkelijke elementen van uw slijterszaak is de etalage. Die moet uitnodigend en opvallend zijn. Denk aan kleurgebruik, de etalage-opbouw, een centraal thema, maar ook aan een regelmatig wisselende inhoud en interactie met het publiek. Zorg dat uw etalage levendig en actueel is met nieuwe producten, zodat klanten steeds weer terugkomen.

2. Zorg voor een opvallende entree

Naast een opvallende etalage is een in het oog springende entree ook belangrijk. Denk aan een mooie welkomstmat, bijvoorbeeld in uw huisstijlkleuren of met uw logo, voor uw deur. Andere elementen waarmee u uw entree kunt laten opvallen zijn bijvoorbeeld kleurrijke artikelen uit uw assortiment, een grote plant of plantenbak, een stoepbord of een vlag.

3. Zorg dat u online vindbaar bent

Het is niet alleen belangrijk om met uw winkel zichtbaar te zijn, maar ook online. Bent u online zichtbaar en vindbaar? Meestal start het zoek naar producten of diensten namelijk online. Daarom is het van belang dat uw winkel tussen die zoekresultaten staat. Uw online en offline winkel moeten in elkaars verlengde liggen. De uitstraling moet herkenbaar zijn. Op uw website kunnen uw klanten terecht voor nuttige informatie in een aantrekkelijk sausje, zodat ze naar uw slijterij worden gelokt. Uw website laten optimaliseren om beter gevonden te worden, is zeker ook een aandachtspunt. Staat er voldoende informatie op uw website?

4. Maak gebruik van social media

Er zijn allerlei communicatiekanalen waar klanten hun inspiratie en ideetjes opdoen. Onder punt 3 bespraken we al de website als communicatiekanaal, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan social media, zoals Facebook, Twitter, Instagram of YouTube. Daar kunt u iedereen op de hoogte houden van nieuw(s), tips, uw producten, evenementen en allerlei redenen waarom mensen naar uw winkel moeten komen. Daarbij is het van belang dat er door uw berichten interactie ontstaat, want social media is tweerichtingsverkeer. Ga online in gesprek met uw klant en de timeline zeker niet overspoelen met reclame over uw assortiment. Er zijn ook op de social-kanalen diverse betaalde advertentiemogelijkheden om uw winkel en producten doelgroepgericht onder de aandacht te brengen.

5. Verstuur nieuwsbrieven naar uw klanten

Website en social media bieden veel mogelijkheden, maar regelmatig contact met uw vaste klanten bereikt u met een (maandelijkse) digitale nieuwsbrief. Daarin staan bijvoorbeeld allerlei product- en marktontwikkelingen, nieuwe producten, eventuele acties en deelname aan evenementen. Zo blijft u onder de aandacht van bestaande klanten en probeert ze naar uw slijterij te trekken. Dat kost minder moeite dan het vinden van nieuwe klanten. Start daarom vandaag nog met een nieuwsbrief, als u dat nog niet als communicatiemiddel inzet.

Hulp nodig of op zoek naar een nieuwe slijtersformule?

Het ervaren team van Uw Slijter staat voor u klaar om u te adviseren, helpen en begeleiden. Ontdekt onze slijtersformule op www.uw-slijter.nl. Wilt u meer informatie of een nader kennismakingsgesprek, neem dan contact met ons op.


Bron:

Kooplust.com