14
feb
2018

Deel 2: Hoe maakt u uw slijterij aantrekkelijk?

Zoals in deel 1 van dit blogthema aangegeven, is er veel veranderd in de retailwereld. Daarom is het aantrekkelijk maken en houden van uw winkel erg belangrijk, zodat klanten naar uw winkel worden toegetrokken. Het is duidelijk dat retailondernemers, en dus ook slijterijen, er meer moeite voor moeten doen om consumenten het huis uit te lokken en hun winkel in te lokken. Graag willen wij als Uw Slijter-team u daarbij helpen. In ons vorige blog besteedden we aandacht aan de eerste vijf activiteiten waarmee u meer klanten naar uw slijter kunt trekken. Dat ging om het aantrekkelijk maken van uw etalage en entree, de vindbaar online en het gebruik van social media en nieuwsbrieven. In dit blog komen nog vijf activiteiten aan bod.

1. Speel in op trends

Welke trends zijn er in de retailwereld en specifiek voor slijterijen te ontdekken? Die trends bieden mogelijkheden om nieuwe events of services te bedenken. Natuurlijk is het erg slim als u inspringt op trends. Op dit moment liggen daar de interesses bij uw klanten, dus grote kans dat u zo naar uw slijterij lokt. Haak met uw assortiment en acties aan op bijzondere dagen. Biedt uw klanten bijvoorbeeld gemak met kant-en-klare geschenkpakketten. Speciaalbier is ook erg hot! Leg dus niet de nadruk op kratjes bier, maar op uw uitgebreide keuze aan speciaalbieren.

2. Organiseer een evenement of promotie

Vestig niet alleen de aandacht op de binnenkant van uw winkel, maar doe ook eens iets buiten. Denk bijvoorbeeld aan een gezellig tafeltje buiten, een medewerker die met een dienblad vol producten rondloopt om mensen te laten proeven. U kunt uw klanten natuurlijk ook tijdens een proeverij kennis laten maken met heerlijke drankjes. Dat kan bijvoorbeeld een wijnproeverij of een proeverij rondom whisky’s zijn. Activiteiten en evenementen organiseren en laten zien dat uw actief bent om het winkelend publiek naar binnen te halen, kunnen sowieso meer opleveren dan rustig afwachten achter uw balie in de winkel. Klanten iets nieuws leren of vertellen werkt ook. Zorg er in elk geval voor dat er altijd iets extra’s te bekijken of te lezen valt wanneer mensen in uw winkel zijn. Met proeverijen en andere evenementen creëert u meer aandacht en die geven een extra reden om uw winkel te bezoeken. Nog belangrijker: het heeft een positief effect op uw omzet. Genoeg redenen om gelijk aan de slag te gaan met de planning en organisatie van uw proeverijen of een ander leuk evenement.

3. Werk samen met andere winkeliers

Natuurlijk kunt u een evenement zelf organiseren, maar een gezamenlijk evenement met winkelondernemers in de buurt of in uw winkelcentrum behoort ook tot de mogelijkheden. Daarmee brengt u de buurt of het centrum als geheel onder de aandacht. Alle deelnemende winkeliers kunnen elkaar zo versterken en ervan profiteren.
Misschien zijn er andere bedrijven of winkels waar uw doelgroep al komt. Samenwerking met die bedrijven of winkels kan een interessante optie zijn. Zo kunt in elkaars winkels of bedrijven over en weer elkaar promoten of geef proefverpakkingen van uw producten weg via die andere partij. Dat is nog een manier om extra bekendheid aan uw winkel te geven en onder de aandacht te komen van uw klanten.

4. Onderhoud contacten met de pers

Uw winkel en assortiment promoten kan via allerlei betaalde methoden zoals advertenties online of in magazines. Toch zijn er hiervoor ook kosteloze alternatieven. Wat dacht u van het contacten onderhouden en informeren van lokale of regionale media en de vakpers? Heeft u een proeverij, een nieuw product of heeft uw slijterij een facelift gehad? Alle nieuwtjes over uw winkel, assortiment, activiteiten en branche ontwikkelingen, zijn interessant voor de media om in hun middelen en via hun kanalen te delen. Onderhoud daarom regelmatig schriftelijk en mondeling contact met de pers. Stel hiervoor een perslijst op.

5. Stel customer service centraal

Wanneer uw klanten positieve ervaringen hebben met u en uw slijterij, ziet u ze vast weer naar uw winkel terugkomen. Zij zullen die ervaringen ook met anderen delen en dat levert mooie mond-tot-mond reclame op.
Er zijn enkele basiselementen waarmee u uw klanten gastvrij ontvangt en ze een fijn gevoel kunt geven. Zorg voor een hartelijke begroeting, spreek bezoekers in uw winkel aan en vergeet een glimlach op uw gezicht niet. Dit soort kleine dingen leveren veel meer op dan u denkt. Het is wel een uitdaging om verwachtingen van uw klanten te overtreffen. Praat er eens over met collega-ondernemers of ontdek de succes- en inspiratieverhalen op diverse online platforms. Denk er ook aan om af en toe bestaande klanten te bedanken. Geef ze daarmee een speciaal gevoel waardoor ze snel weer naar uw winkel terugkomen.

Interesse?

Komt u ook bij de Uw Slijter-familie? Dan kunnen we gezamenlijk die acties en tips oppakken. Wij helpen u graag om te kijken waarom juist de klanten naar Uw Slijter moeten komen! Voor meer informatie kunt u terecht op www.uw-slijter.nl. Daar vindt u ook onze contactgegevens.


Bron:

Kooplust.com