28
aug
2017

Hoe kunt u het beste uw klanten begroeten?

Wanneer u s ’ochtends de deuren van uw zaak openzet, loopt de eerste klant langs u heen naar binnen zonder een woord te zeggen of oogcontact met u te maken. Wat doet u nu? Begroet uw de klant alsnog of laat u de klant met rust?

Dilemma

Herkent u zich hierin? Dan bent u zeker niet de enige. Veel verkopers ervaren dit dilemma. Toch is het zo dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Een simpele, oprechte ‘goedemorgen’, ondersteund door een glimlach zou al genoeg moeten zijn.

De klant verkeert in hetzelfde dilemma als u

Begroet de klant ook wanneer hij of zij uw kant niet opkijkt, want misschien ervaart de klant op dat moment wel hetzelfde dilemma. Uw hartelijke groet breekt het ijs, waardoor de klant zich direct gemakkelijk voelt. De klant voelt uw interesse en loopt daardoor geheel anders een ronde door uw zaak. Humor gebruiken is een goed idee, maar alleen als het een goede oneliner is. Anders kunt u het beter achtwege laten.

De juiste openingszin

Wist u dat veel verkopers niet weten welke openingszin zij moeten gebruiken? De meest voorkomende variant is: ‘’Goedemorgen, kan ik u ergens mee helpen, of kijkt u gewoon even rond?’’. Deze variant is goed bedoeld, maar mensen kiezen vaak voor het tweede, omdat zij onthouden wat u als laatste heeft gezegd. Dit betekent dat zij rondkijken in uw zaak, maar vervolgens het contact met u verliezen. U kunt daarom beter vragen of de klant opzoek is naar een specifiek product. Dit vergroot de kans dat u bij het zoekproces wordt betrokken.

Wanneer u de volgende keer niet weet hoe u de klant het beste kunt begroeten, denk dan nog eens terug aan deze tips! Wilt u zich graag aansluiten bij een slijtersformule die u optimaal voorziet van advies en u echt opneemt in de slijtersfamilie? Neem dan eens contact met het Uw Slijter-team op, zodat wij u er meer over kunnen vertellen!